✔️ گیاه شناسی علف هرز پیچک:

🔹بذر: واژ تخم مرغی، مقطع عرضی سه گوشه، قهوه‌ای مات، دارای پوست‌های سخت، دارای خواب و دوام زیاد بذر در خاک، گیاهچه‌های حاصل از ریزوم بر خلاف برگ‌های لپه‌ای به شکل مربعی با فرورفتگی در نوک نیستند


🔹 سیستم ریشه‌ای: گسترده با ریشه اصلی وریشه‌های فرعی منشعب از آن

 🔹جوانه‌های روی ریشه‌های جانبی به ریزوم تبدیل می‌شوند، سیستم ریشه وسیع

🔹 ساقه: پیچیده و یا خوابیده بر روی زمین، اندام‌های هوایی بیش از  1.5 متر طول

🔹 گل: سفید یا صورتی، گاهی آبی، نسبتا درشت


✔️ اکولوژی پیچک صحرایی:

✅ گیاهی دایمی و دارای تکثیر جنسی و غیر جنسی هست.

🔹در مناطق حاشیه‌ای و بدون عملیات خاک‌ورزی، علف‌زارها و حاشیه آبراه‌ها بیشتر می رویند.

🔹 مقاوم به خشکی، شرایط گرم و مرطوب و خاکهای رسی سنگین میباشد.

🔹 زمستان‌گذرانی آن از طریق ریشه و ریزوم و بذر است.


🔹 شرایط آفتابی و خشک و آهکی، شرایط مطلوب این گیاه می باشد.


✔️نحوه کنترل:

🔹بطور کلی ریشه علف های هرز به چند گونه است 

1⃣افشان 

2⃣راست ریشه 

3⃣غده ای 

4⃣پیاز

5⃣استولون 

6⃣ریزوم‌

و....

تا مورد ۴ براحتی از بین میروند . ولی در دو مورد آخر که مثال استولون : پیچکها و پیچکهای شیرابه دار (کاتوس) هستند و مثال ریزوم قیاق و مرغ (چایر) هستند . ریشه این علف های هرز ممکن است در زیر زمین به ده ها متر  برسد و انشعابات زیادی داشته باشد  . پس غلظت علف کش رانداپ به هیچ عنوان در از بین بردن این علف ها تاثیر گذار نخواهد بود و همچنین حساسترین زمان در گیاهان زمان گلدهی است که با سمپاشی با دز مناسب و نه دز زیاد میتواند تا حدی این ریزوم و استولون ها را ازبین  ببرد و این عمل در طی ۳ سال باید تکرار شود تا همه استولون ها و ریزوم ها قدرت رشد خود را از طریق ضعف مریستم انتهایی ریشه ، از دست داده و از بین بروند . با یکسال مبارزه محال است ریشه کن شوند . 

🔹 گاها باغات به ترکیبی از علفهای هرز  سس و پیچک  آلوده می شوند. در حال حاضر روش  مبارزه  مکانیکی با جمع آوری سس و پیچک و همچنین مبارزه شیمیایی امکان پذیر است.در مبارزه شیمیایی با این علفها در ارقام پیکامی، یاقوتی و سفید بیدانه "با دز کاهش یافته رانداپ ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی سی در هکتار" می توان این علفها را تا حدی کنترل کرد.کانال انگور خیری. در سال آینده برای پیشگیری و جلوگیری از سبز شدن سس و سایر علفهای هرز از علف کش پندیمتالین به میزان ۴ لیتر در خاک استفاده گردد و بلافاصله علف کش با خاک مخلوط یا آبیاری صورت گیرد. میزان آب مصرفی از ۳۰۰ لیتر در هکتار تجاوز نکند و حتما آب مصرفی فاقد املاح و نمکهای مضر باشد. چون آبهای سخت و شور باعث کاهش کارایی علف کشها به خصوص رانداپ می شوند.در حال حاضر همراه با هرس سبز می توان شاخه های آلوده را هرس کرد. پیچک موقع برداشت با پیچش به دور خوشه باعث ریزش حبه ها میگردد. لطفا از به بذر نشستن این دست از علفهای هرز سمج جلوگیری شود که بانک بذرشان در خاک تقویت نشود.

🔸کانال تخصصی انگور 

@anguor