🔹انگور یاقوتی یا «مروارید سیستان» از جمله محصولاتی است که به دلیل تحمل بالای شرایط سخت محیطی مختص این منطقه است و یکی از زود رس ترین انواع انگورها در کشور است.
 @anguor
همین موضوع زود رس بودن این انگور و کیفیت آن باعث شده که این روزها به عنوان محصول نوبرانه در پایتخت با قیمت خوبی به فروش برسد...
انگور یاقوتی به صورت عمده در منطقه سیستان و در سطح کمتر در شهرستان های خاش، میرجاوه، نیکشهر و ایرانشهر کشت می شود.
@anguor 
درخت انگور یاقوتی در نیمه دوم اسفند شکوفه می زند و در اواخر فروردین میوه اش سبز می شود و بالاخره در اردیبهشت شاهد تغییر رنگ حبه های آن هستیم  و برداشت انگور در سیستان و بلوچستان از نیمه نخست خرداد ماه آغاز می شود.
 @anguor
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان ارقام متنوعی از انگور از جمله یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، فخری، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه میش، غلامی و انواع مختلف دیگر کشت می شود.
 
وی افزود: انگور یاقوتی قرمز که رقم غالب تاکستان های منطقه سیستان است، از گروه انگورهای اروپایی «Vitis vinifera» و از انواع انگورهای بی دانه است که به مصرف تازه خوری می رسد.
(انگور یاقوتی سیستان یکی از زود رس‌ترین انگور ها در سطح کشور است که هر ساله در اوخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد برداشت آن آغاز می‌شود که همین موضوع نیز باعث بازار پسندی بیشتر این محصول می شود)
 @anguor
وی گفت: این صفت بی دانه بودن در انگورها بسیار اهمیت دارد و نقش زیادی در بازارپسندی این محصول دارد از این رو در حال حاضر، تحقیقات گسترده ای در دنیا روی این صفت و انگورهای حائز این ویژگی متمرکز شده است.
سیامک سرابندی خاطر نشان کرد: انگور یاقوتی قرمز منطقه سیستان بطور میانگین در خوشه ۲۳۰ عدد جبه دارد و هر یک حبه نیز دارای ۲۲ درصد مواد جامد است.
@anguor
وی ادامه داد: انگور یاقوتی سیستان یکی از زود رس‌ترین انگور ها در سطح کشور است که هر ساله در اوخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد برداشت آن آغاز می‌شود که همین موضوع نیز باعث بازار پسندی بیشتر این محصول می شود.
@anguor 
وی تصریح کرد: قبل از خشکسالی ۱۸ ساله منطقه سیستان  ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات منطقه به کشت انگور یاقوتی اختصاص داشت که متاسفانه پس از وقوع خشکسالی مقدار زیادی از آنها از بین رفت.
این کارشناس کشاورزی گفت: البته در چند سال اخیر با توجه به توسعه کشاورزی نوین در منطقه بخش قابل توجهی از این باغات احیا شده است.
@anguor
در هرصورت همانطور که همه می دانند پایه و اساس کشاورزی در هر منطقه ای وجود آب در آن منطقه است که متاسفانه با توجه به وجود نزدیک به دو دهه خشکسالی در منطقه سیستان بسیاری از ظرفیت ها این منطقه مغفول مانده است.