🔹بوته مو گیاهی است که در طبیعت حالت بالا رونده دارد.برای بالا رفتن از درختان از پیچک های روییده بر روی شاخه های جدید کمک گرفته و خود را بالا می کشد.میزان رشد یک شاخه جوان متفاوت بوده و ممکن است در یک فصل رویشی گاهی به ۱۰ متر برسد.بوته مو در صورتی که قیمی در اختیار نداشته باشد حالا خزنده دارد و بر روی زمین گسترده می شود.تربیت مو به معنای طراحی یک بدنه و تاج برای بوته مو است. یک داربست ،ساختمانی است که که تا حد زیادی تاج مو را نگهداری می کند.

🔘مسائل اساسی تربیت و بستن بوته مو به داربست
🔹یک بوته بسته شده،دارای یک تنه طولانی با طولهای مختلف با بازوی ثابت کوردون یا با شاخه های یکساله بسته شده به داربست است.در برخی موستان ها بوته ها تربیت می شوند اما به داربست  بسته نمی شوند. از این موارد میتوان بوته های بدون قیم را نام برد که در بالا دارای بازوهای کوتاه هستند و head trained نام دارند.بوته مو در جوانی قادر به حفظ خود نیستند و اگر به داربست بسته نشوند تولید آنها برای چندین سال بسیار محدود خواهد شد و این روال ادامه خواهد داشت تا زمانی که تنه قوی شود و بتواند شاخه ها و میوه ها را حفظ کند.

🔘اهداف اصلی تربیت بوته مو و بستن آن به داربست:
1⃣به حداکثر رساندن تولید محصول
2⃣ سهولت بخشیدن به عملیات باغی در موستان از جمله سمپاسی،شخم زنی،هرس و برداشت،
3⃣بهبود بخشیدن به میکروکلیمای تاج به منظور کاهش بیماری و بهینه کردن کمیت و کیفیت تولید
4⃣حمایت بار مکانیکی بوته

🔹کمیت و کیفیت محصول به تلفیق داربست با تربیت اولیه بوته مو،مدیریت تاج و هرس بستگی دارد.از آنجا که تاکستان دارای عمر طولانی بوده و معمولاً یکبار داربست در آن احداث می شود ،بنابر این انتخاب اولیه سیستم داربستی بسیار مهم است. تغییر در سیستم گاهی اوقات بسیار گران تمام می‌شود.

🔘عوامل اساسی که در انتخاب یک سیستم داربستی باید در نظر گرفت:

1⃣سادگی: سیستم های ساده معمولاً اقتصادی ترند و بیشتر استفاده می شوند.با این حال باید در نظر گرفت که سیستم های ساده ممکن است مقدار محصول و کیفیت آن  را کاهش دهند.
2⃣عوامل رشد مو: تعادل بین قدرت رشد بوته مو و ظرفیت تولید آن باید برقرار باشد چرا که این تعادل بر میزان محصول  و کیفیت آن تاثیر می گذارد.
3⃣عوامل اقتصادی: هزینه ها و منفعت سیستم های گسترده تر و گران قیمت تر باید مد نظر قرار گیرند.
4⃣عوامل محیطی:  دما،بارندگی،توپوگرافی، نوع خاک و امکان سرمازدگی بهاره باید مد نظر قرار گیرند.